Företagets historia
1. Utgångsläge
Jag hade arbetat i nästan 30 år som lärare i patientförflyttning på olika vårdutbildningar.
På 2010-talet började en revolution inom yrkeshögskole- och yrkesskolesektorn, vilket ledde till att offentliga utbildningsorganisationer blev aktiebolag. Finansiella resultatmål sattes upp för organisationerna. Detta förändrade undervisningsarbetet och samtidigt gjordes en ny typ av granskning av de tidigare etiska principer som råder inom social- och hälsovårdsutbildningen. Som lärare i patientförflyttning i nästan 30 år kände jag att mitt arbete som lärare hade förändrats avsevärt på grund av mina ekonomiska resultatmål. Det var dags att tänka på att göra något annat. Jag hade tidigare varit delägare i Liikuntahoito Oy i Jyväskylä och i Ilomantsi ägde jag ett företag som hette Ilomantsi Fysioterapi-institut. I båda företagen arbetade jag också som fysioterapeut. Jag kom att tänka på mina erfarenheter av entreprenörskap inom tjänstesektorn och idén om entreprenörskap som produktionsaktivitet uppstod. Samtidigt blev min kollega, som arbetar som lärare på designutbildningen, arbetslös när utbildningen lades ner. Dessa förändringar gav oss båda en möjlighet att prova något nytt inom entreprenörskap.
När jag undervisade om patientförflyttningar till sjukskötare, närvårdare och fysioterapeuter, märkte jag många brister i att underlätta arbetsergonomin och aktivera patientens rörelse.
2. Etablerande av ett företag
CareCare Oy börjar redan 2013. Detta med en idé som syftade till att underlätta och effektivisera patientförflyttningar och främja rehabilitering av patienter. CareCare föds och inspireras alltså av alla känslor som är förknippade med att förflytta människor i utmanande situationer, ofta när de står inför en sjukdom eller olycka. För att föra idén framåt fanns det möjlighet att delta i Karelia yrkeshögskolas Draft-projektet som leddes av Heikki Immonen. I projektet rekommenderade Heikki en designer som partner. Senare visade det sig att en textilkonstnär också behövdes för teamet. Den slutliga bearbetningen av idén utfördes av tre personer, som inkluderade en fysioterapeut, en industridesigner och en textilkonstnär. De produkter som utformades av det entusiastiska teamet skulle också uppfylla hygienstandarderna för sjukhus och vårdinrättningar samt frigöra vårdpersonalens resurser med patientsäkerhet i åtanke. Det egentliga företaget CareCare Oy grundades 2014 och företaget blev kund hos företagsinkubatorn Science Park. I inkubatorn förvandlades den ursprungliga entusiasmen till realism. Utvecklingen av planerade produkter krävde pengar. Självfinansiering behövdes för att teamet skulle kunna utveckla idén till en produkt. CareCare bestämde sig för att delta i tävlingen Business Idea och vann tävlingen vid första försöket. Vinsten gav mer boost till produktdesign, men pengar behövdes fortfarande. Tack vare segern i affärsidétävlingen blev affärsängeln Kim Väisänen intresserad av företaget. Med hjälp av Kims investeringar, Tekes stipendier och lån fördes produktutvecklingen framåt. En plan för marknadsföring gjordes.
3. De tidiga stadierna i verksamheten
Vårt första kontor låg i Joensuu Science Parks lokaler. Från kontoret ledde vi produktutveckling för underleverantörsföretag och genomförde de första operativa testerna på förflyttningsfolie. För att föra bolaget framåt gjorde vi en affärsplan, en kassaflödesanalys och ett stort antal olika finansiella dataset samt hisspitchar. Vi fick vägledning från företagsinkubatorn, men processerna var tungrodda. Vi anställde den första toppförsäljaren Erik ”Jorge” Tahvanainen, och på grund av avstånden startade det utmanande försäljningsarbetet runt om i Finland. Vi hade många diskussioner med medicinsk personal relaterade till produktutveckling. Till vår förvåning upplevde sjukskötarna inte att minskningen arbetets belastning var betydande, men vad som var mer betydelsefullt var den tid som användes på införandet av hjälpmedlet. Vår affärsverksamhet stod på spel. Dessutom spenderades medel, till exempel på webbplatsimplementering och olika konsulter för bland annat skapande av varumärket. Lyckligtvis utvecklades en ny produkt till vårt produktsortiment. Den första som kallades säkerhetsstrumpan, som senare gav upphov till Petre Gripsock.
4. Innovation, lansering och start med försäljning av Gripsock
En sjukskötare som ombads hjälpa vårt team beskrev att utmaningen i vården var för patienterna att stiga upp från sängen. Patienten kanske inte kan hitta skor av lämplig storlek och då kommer patienten att stiga upp med rörstrumpor. I detta fall tenderar benen att sprida sig när greppet från underlaget inte är tillräckligt. CareCare IGS-Gripsock lanserades på hjälpmedelsmässan 2017 i Tammerfors, där den blev mycket populär. Det krävdes dock mycket arbete för att marknadsföra produkten i hela Finland, eftersom Finland är ett stort land ur avståndssynpunkt. Mellan 2017 och 2018 var antalet körda kilometer över 10 000 km. Ju mer vi körde, desto mer växte företagets försäljning – försäljningen fick också hjälp av den etablerade webbutiken med en förnyad hemsida.
Gripsock används för närvarande på alla universitetssjukhus i Finland och på flera central- och regionsjukhus. I synnerhet har den visat sig vara bra på intensivvårdsavdelningar och avdelningar som vårdar personer med minnesstörningar. Personer med minnessjukdomar har ofta svårt att acceptera nya vanor/produkter, men Gripsock formas bra på foten, så de känner inte igen dem på fötterna. Senare upptäcktes också att strumpan är ett bra rehabiliteringsverktyg vid vårdnaden av sängpatienter. Detta möjliggör också självständiga förflyttningar i sängen.
5. Framtid
Nu när Gripsock är etablerad i hela Finland är nästa naturliga steg att undersöka möjligheten för den internationella marknaden. Jag har utökat CareCare Oy:s styrelse genom en internationell marknadsexpert och jag ansöker om stöd för att testa den första internationella marknaden med olika projektfinansieringar. Målländerna för denna öppning är de nordiska länderna, där hälso- och sjukvården i huvudsak fungerar på samma sätt som i Finland. Det finns dock kulturella skillnader.
Förutom Gripsock har vi utvecklat en ny produkt, CareCare IGR Friktionsband. Friktionsbandet är avsett för kortvarig användning, särskilt för öppenvård och hemvård, för att lätta på sjukskötarnas fysiska arbetsbelastning.
Vårt företag är litet och vackert. I den kommande hårda konkurrensen om välfärdsområdets euro med utländska produkter kommer våra tillgångar att vara våra hjälpmedel som utvecklats och tillverkats i Finland.
Alla användningsområden för Gripsock (nätröret) och Glidförflyttningsfolien har inte ännu hittats. Dela dina erfarenheter och upptäckter med oss – CareCare med vänner tackar dig 😉